LOADING

Type to search

סלאנדר, ליסבת סלאנד!

הנערה ברשת העכביש הוא הספר הרביעי בסדרת הספרים של "המילניום" והסרט השני בסדרת הסרטים שיצאה מהוליווד, כנראה שמישהו בהוליווד הבין שיש מדינות אחרות בעולם שיכולת לעשות סרטים ולפעמים הם יותר טובים מהגרסה הוליוודית שלהם.
סדרת הספרים "המילניום" המספרת על הנערה עם קעקוע דרקוןליסבת סלאנדר, אקרית מחשבים המשתפת פעולה עם העיתונאי מיכאל בלומקוויסט הפכה להיות הצלחה מסחררת עם היציאה שלה, הסופר סטיג לרסון אשר כתב את הספרים מת לפני שבכלל הטרילוגיה המקורית ראתה את האור יום ואת הספר הרביעי והחמישי המשיך לכתוב הסופר סטיג לרסון.

הנוקמת החסרה

הטרילוגיה המקורית קיבלה עיבוד ע"י הקולנוע השוודי, עיבוד מאד מוצלח שהפך את השחקנית נומי ראפאס לכוכבת עולמית, הוליווד ניסו את מזלם עם גרסה אמריקאית ע"י הבמאי המוכשר דיווד פינצר' והשחקן דניאל קרייג, את ליסבת סלאנדר שיחקה הפעם השחקנית רוני מארה בתפקיד של ליסבת. הסרט היה גרסה מוצלחת לספר אך הצלחה בינונית עם הקהל, המותג נכנס לתרדמת עד לסרט שיצא עכשיו לקולנוע "הנערה ברשת העכביש".
אם אנחנו צריכים לנחש כנראה מי שכתב את התסריט לסרט ראה את המילה עכביש והחליט שיש לזה איזשהו קשר לספיידרמן והפך את הדמות הראשית ליסבת סלאנדר מי אקרית, גאונה לגיבורת על ברמה של ג'יימס בונד ובאטמן.  הסרט אפילו לוקח את הזמן להשמיע קטעי חדשות שבהם מספרים על המעללים של פורעת החוק והנוקמת של הנשים ליסבת סלאנדר, הבאטמן החדש של שוודיה.
הסרט כרגע התקבל בפנים קרירות ע"י המבקרים ואוהדים בעיקר מהרצון של היוצרים של הסרט לבחור בדרך חדשה, פרשנות לספרים וליצור מוצר חדש לגמרי שהוא בין כלאים של הספרים עצמם והחזון של יוצר הספר.
לפני שאנחנו יוצאים עם הקילשונים לרחובות ומתחילים לרדוף אחרי היוצרים של הסרט אפשר לעצור ולהבין שלא כל עיבוד של ספר חייב להיות עיבוד אחד לאחד לספר עצמו, ישנם עיבודים שהם ברוח החומר המקורי וכך המקרה עם "נערה ברשת העכביש", הסרט אומנם שואל חומרים מתוך הספר עצמו אך התסריט עצמו בוחר להקצין את הדמויות להפוך את סלאנד לסוג של גיבורת על וזה לא דבר רע, זה פשוט לא הדמות מסדרת הספרים של "המילניום".

ליסבית הפכה להיות סופר גיבורה

ליסבית הפכה להיות סופר גיבורה

יצירה מיוחדת אך לא מחוברת למקורות

מי שעומד מאחרי הסרט הוא הבמאי המוכשר פדה אלוורז, אשר עמד עד היום מאוחרי סרטי אימה כמו "מוות רצחני Evil Dead"  ו "לא לנשום", במאי מביא סגנון צילומי יחודי וכל סצנה בסרט עצמו מיוחד בוויזואלית שלה, בצורה שיש בחירה של תאורה, לבוש ונוף. ישנו קטע שבו ליסבת סלאנדר נאבקת באנשים לבושים במסכות גז עם תאורה אדומה ברקע של עשן וגז, האקשן מדהים והבחירה של פרטי הלבוש, תאורה צילום אחד מהיפים ביותר בזמן האחרון בקולנוע.
אם אני יכול לחשוב על סרט שהוא נמצא במצב בעייתי כמו "הנערה ברשת העכביש" הוא הסרט "מלחמת הכוכבים הג'די האחרון" שבו הבמאי יודע לייצר ויזואלים מדהמים, העלילה נטשה את חומר המקור ואוהדים כעסו על היוצר, כך גם הסרט "הנערה ברשת העכביש" מתקבל בפנים חמוצות בעיקר בגלל הבחירה לצאת מהחומר המקור.
השחקנית קלייר פויי המשחקת את ליסבת סלאנדר עושה עבודה מדהימה בתפקיד והיא בהחלט מתעלה על רוני מארה אשר שיחקה את לסבית בגרסה של דויוד פינצר, שאר השחקנים גם עושה עבודה לא רעה בכלל והסרט בכללי שומר על רמה גבוהה של משחק והפקה.
הבעיה היא בסוף הבחירה להשתחרר מהחומר המקורי של הספרים ולצאת לדרך אחרת, שונה ולא דווקא רעה. הנקודה היא שאולי היה עדיף פשוט לשנות לגמרי אתה השמות של הדמויות ואת השם של הסרט ואז יכול להיות שבלי הכרה של החומר המקורי של הספר היה הסרט מתקבל בדעה טובה יותר.

קלייר פוי עושה עבודה מדהימה

קלייר פוי עושה עבודה מדהימה


 

לסיכום

"הנערה ברשת העכביש", הוא סרט שנראה יפיפה, עם שחקנים מוכשרים שעושים עבודה מדהימה ובמאי שמביא חזון חדשני לחומר המקורי, הבעיה הגדולה מגיעה כאן דווקא מהחומר מקור שמעיב על היצירה הזו בכך שהוא מכריח את הצופה להשוות בין שני המדיומים הללו ולהחליט היכן הסרט שונה מהספר.

Tags:

תפריט נגישות