LOADING

Type to search

האם הסרט הוא היפה? או החיה?

דיסני הם מכונה ענקית, משומנת שלא ניתן לעצור אותה. כפי שמגזין הני יורק כתב פעם על פייסבוק "Is Facebook to big to fail?", "האם פייסבוק הפכה להיות כה גדולה שהיא לא יכולה להיכשל?" אפשר את אותה שאלה להפנות לדיסני.
אחרי רכישה של "מלחמת הכוכבים", סרטי "מארוול" ואפילו לתקופה "הפאור רייגנרס" התאגיד הענקי השולט ברוב שוברי הקופות במהלך השנה.
הקיץ שמור לסרטי מארוול, בחודש דצמבר שהוא זמן החופשה של הכריסמס הם דואגים להוציא את הסרטים של "מלחמת הכוכבים" ועכשיו מרץ הפך להיות זמן לסרטים הגרסה החייה של הסרטים המצוירים שלהם.
ראינו כבר את  "סינדרלה", "ספר הג'ונגל" ועכשיו אחד הקלאסיקות הגדולת ביותר שלהם "היפה והחיה", דיסני בכוונה לא פונים לסרטים הענקים שלהם כמו "לשבור את קרח", "אלאדין" והגדול מכלום "מלך האריות" מכוון שהם קודם כל בודקים את המים עם סרטים יותר פשוטים כמו "סינדרלה" אחר כך "ספר הג'ונגל" ועכשיו "החיה והיפה".
אני אשתדל מאד לא לעשות השוואה בין הסרט המצויר לבין הסרט החיי למרות שבזמן הצפיה כל הזמן חזרתי לגרסה המיתולגיות להשוואת בין הסרטים
אז השאלה נשאלת "החיה והיפה" הגרסה אנושית 2017, האם זה טוב? רע? ואולי פשוט פרווה?

קעט הריקוד הוא אחד הקטעים הסוחפים בסרט

קעט הריקוד הוא אחד הקטעים הסוחפים בסרט

הסיפור עתיק כמו הזמן (ראיתם מה עשינו כאן?)

הסיפור של הסרט חופף לסרט אנימציה (מבטיח שזו הפעם האחרונה שנזכיר את הסרט המצוייר), נסיך גאוותן חיי בטירה ונמנע מלעזור לאישה זקנה אך הנסיך מגלה שהזקנה היא בעצם מכשפה יפיפה המחליטה ללמד אותו לקח על החיצוניות של האדם והפנימות והופכת אותו לחיה מפלצתית ואת כל תושבי הטירה לחפצי בית חיים.הדרך היחידה שהנסיך יכול להשתחרר מהכישוף הזה אם הוא ילמד לאוהב ומישהו אחר יואהב אותו חזרה.
שנים אחר כך בל נערה חובבת ספרים הגרה בכפר צרפתי מגלה שאביה נחטף ע"י החיה ומחליטה להחליף את מקומה של אביה בשלה.
בל והחיה מבלים זמן ביחד ולומדים להכיר אחד את השני במה שנחשב המקרה הגרוע ביותר של סינדרום שטוקהולם.

אמה מחזיקה את הסרט

אמה מחזיקה את הסרט

מאחורי המצלמה

הסרט מבויים ע"י ביל קונדון, הבחור שביים את "שיקגו", "הולמס" ובאותה מידה "דימדומים שחר מפציע" אז יש לנו במאי שעומד מאחורי סרטי אוסקר ובאותה מידה מאחורי התועבה הגדולה ביותר בקולנוע אחרי "הזחל האנושי" (אני מרגיש שקצת הגזמנו כאן).
השאלה האם ביל הוא הבחירה הנכונה? ובכן מצד אחד יש לו רקע עם מוזיקלים ודיסני בחרו ש"היפה והחיה" יכיל את השירים של הסרט אנימציה, כולל מספר תוספות.
יש לבמאי גם נסיון עם אפקטים ראו ערך סרטי "הדימדומים" אז על הנייר לבחור יש את קורות החיים הנכונים לביים את הסרט.
לבחירת של בל הנערה חובבת הספרים ומוזרת הכפר דיסני בחרו באמה ווטסון ואני חייב לציין שהם קלעו בול, כישורי המשחק של ווטסון הוכיחו כמשתלמים כשחקנית שצריכה להיות רב הסרט מול מסך ירוק ולהתמודד עם לשחק מול מקל שמאוחר יותר יהיה דמות ממוחשבת.
בתפקיד החיה נבחר השחקן החצי אלמוני דן סטיבנס שבעיקר מוכר מהסדרה "אחוזת דאונטון" ובקרוב נראה אותו בסרט "הענק".
בסרט "הענק" הוא יככב לצידם של אן האת'וויי וג'ייסון בייטמן, הסרט מספר על מפלצת ענקית ההורסת כל דבר בדרכה מתגלה להיות נשלטת ע"י השחקנית אן האת'וויי.
מי שבאמת גונב את ההצגה בסרט הוא השחקן לוק אוונס בתפקיד גסטון, בכל נקודה בסרט שגסטון הופיע במסך הוא גנב את ההצגה. היכולת של לוק לגרום לגסטון להיות כל כך שנוא שלקראת הסצנה האחרונה של הסרט ממש תעבתי אותו.
צוות המודבבים מכיל את איאן מק'קלן, יואן מקגרגור, סטנלי טוצ'י ואמה תומפסון. השחקנים עוזרים להביא לתחיה את חפצי הבית ולהפוך את הטירה הקסומה לחיה ונושמת.

לוק כגסטון קולע בול

לוק כגסטון קולע בול

זה לא סרט מוצייר אך הרוב נעשה במחשב?

ברגע זה צריך לעצור ולומר שמצחיק שעשו סרט חיי לגרסת האנימציה כי רוב האלמנטים בסרט עשויים במחשב, כדומה "בספר הג'ונגל".
אומנם זה לא אנימציה מסורתית אך רוב הסרט לבסוף קם לתחייה ע"י המחשב, שגרום לתהיה האם זה פשוט דרך של דיסני לחלוב כסף (כן!!!).
אחת הבעיות הגדולות ביותר בסרט היא הגרפיקה הממוחשבת, שפשוט לפעמים לא עובדת. (איו לא! הוא אמר את זה).
גם החיה עצמה לרגעים עובד מעולה,ההבעות והתנעות שלה אמינות ומדהימות ולרגעים אחרים אני מרגיש שאני צופה במשחק מחשב.
הבחירה לצלם כמעט את רוב הסרט באולפן (כן אנחנו קלטנו את זה) גורמת לסמך הירוק להפוך את הרקע שהשחקנים עומדים מולו לחד ממדי, לדוגמא בסצנה מסויימת אנחנו רואים את בל על גבעה ודשא אך ברור לכולם שהיא בעצם עומדת מאחורי מסך ירוק והכל מצולם באולפן. (או אצלי בבית אם אנחנו מדברים על הסרט "קונג פיור")
הייתי פחות סלחני לנושא אם לא הייתי רואה את הסרט "ספר הג'ונגל" שבו אין הרגשה אחת שמשהו מצולם באולפן, אולי המטרה של הבמאי הייתה לתת תחושה פחות אמיתית ויותר בין הקו של מצוייר לאנושי אך לרגעים בסרט זה לא עובד.
מתי אפקטים כן עובדים? בעיקר בתוך הטירה עצמה, הסצנה המופרסמת של הריקוד מדהימה וסוחפת. בגלל המזויקה הקלאסית ויכולת המשחק המדימה של אמה ווטסון (מחיאות כפיים שוב לאחת המוכשרת).

המוזיקה בלתי נשכחת

אין מה לומר, המוזיקה היא בלתי נשכחת והפס קול של הסרט המצוייר משנת 1991 (אופס הזכרנו אותו שוב) היא קלאסיקה בלתי נשכחת.
מהרגע הראשון שהפסתנר מתנגן שהסרט מתחיל לרגע הריקוד, לשיר של גאסטון לקרב הסופי אי אפשר שלא להתרגש מלשמוע את המוזיקה הזו שוב.
לסרט נוספו שני שירים חדשים השונים מהסרט המצוייר (אוקי תפסתם אותי אני לא יכול שלא להשוואת את זה למקור) הם הרגעים דווקא שהסרט יותר מגיע לגבהים החדשים אולי בגלל שאין השוואה כאן.

החלק הראשון של הסרט מרגיש קצת מפוזר ופחות מחובר לשאר הקטעים, משהו מרגיש פחות גמור בחלק הראשון אך ברגע שאנחנו מגעים לנקודה שאבא של בל, השחקן קווין קליין (לא הבגדים) מגיע לטירה אנחנו כבר נסחפים לעולם של "היפה והחיה", העלילה מאותה נקודה זורמת, טבעית ומובילה אותנו במסע קסום עד לסוף הסרט.
אז למה באמת לעשות סרט נוסף? הרי יש לנו סרט מצוייר מדהים שעדיין אפשר לשבת לראות אותו ולהתלהב ממנו, הסרט החדש של 2017 הוא רק טוב ולא מצליח להגיע להיות מעולה.
בסוף הוא היום מרגיש בעבורי כמו תרגיל שיווקי פשוט למצוא דרך נוספת להוציא כסף ממשהו שכבר נעשה כמו שצריך, במילים אחרות אם זה לא שבור? למה לתקן!!
האם יש צורך לעשות עוד סדרת סרטים מחודשת של "שר הטבעות"? אולי יש דברים שעדיף להשאיר אותם כמו שהם

לסיכום

הסרט "היפה והחיה" גרסת 2017 עושה את כל הדברים הנוכנים, המוזיקה הנכונה, המשחק הנכון, הצילום הנכון והאפקטים ברמה הגבוהה ביותר אך הוא סובל מבעיה אחת גדולה מאד לדעתי העובדה שהוא נופל מול הסרט המצוייר של שנת 1991. (טוב עשינו בסוף את השוואה זרקו עלינו עגבניות).
לילדים של שנת 2017 שנחשפים בפעם הראשונה לסיפור זו תהיה חגיגה לעיניים ולרגש אך למי שגדל על הסרטים המקורים אני אמליץ ללכת לראות אך לנסות להתנתק כמה שאפשר מהסרט המקורי וכפי שמתם לב בביקורת הזו, זה לא דבר פשוט.

Tags:

You Might also Like

תפריט נגישות