הפנתר השחור הוא חיה נדירה ביקום של מארוול

הסרט "הפנתר השחור", הגיע לקולנוע, אחרי שהדמות קיבלה את הכרות הראשונה שלה בסרט "קפטן אמריקה מלחמת האזרחים", הגיבור הלבוש בחליפה של פנתר שחור מוואקנדה ממשיך את הסיפור שלו בסרט חדש בעולם הקולנועי של מארוול.

הפנתר השחור הוא נסיך\מלך של מדינה באפריקה דמיונית בשם וואקנדה, על פני השטח וואקונדה נראת כמו מדינה ענייה שעוסקת בסחר של בדים ובקר אך מתחת לפני השטח וואקנדה היא המדינה המתקדמת ביותר ברמה הטכנולוגית בעולם, זה נובע ממתכנת נדירה שנמצאת באדמה בשם ויברניום (אותה מתכת שממנה מיוצר המגן של קפטן אמריקה).
צ'דוויק בוזמן משחק את טצ'אלה נסיך מדינת וואקנדה שבעקבות מותו של אביו המלך (ג'ון קאני) חוזר אחרי האירועים של הסרט "קפטן אמריקה מלחמת האזרחים" לקבל את תפקיד המלוכה.
אך ימיו כמלך מתחלים בצורה לא שקטה כאשר אדם מסתורי בשם אריק קילמונגר חוזר לוואקנדה וקורה קריאת תיגר על המלך החדש וכל האיזון של הממלכה מתעורר.

 

אריק קילמונגר משיג חליפה של הפנתר השחור

אריק קילמונגר משיג חליפה של הפנתר השחור

הבמאים הם הכוח של הסרט

הסרט החדש הוא בהחלט אחד הסרטים היותר יוצאים דופן ברשימת הסרטים של מארוול, הבמאי ראיין קוגלר שגם לקח חלק ככותב בסרט לא מתבייש לפנות לנושאים רגישים של גזענות ובדרך כלל סרטים שהיו נמענים מלקחת חלק בדוח שיח חברתי מסוג זה הפעם "הפנתר השחור" שואל שאלות אמתיות על מה היחס של המדינה החזקה ביותר בעולם כלפי האחים שלהם שנשלחו להיות עבדים, שגרים בגטו מסביב לעולם והאם וואקנדה צריכה לקחת חלק בשינוי של היחס לעולם כלפי האחים שלה.

רוקי ביבשת אחרת

הסרט "קריד" בוים גם ע"י ראיין קוגלר והוא הצליח להכניס חיים בסרט השמיני בסדרת הסרטים של "רוקי" בעיקר בכך שהוא הכניס את הסגנון שלו כמו הבמאים הקודמים שעשו את הסרטים היותר יוצאים דופן של מארוול כולל "תור ראגנרוק" ו "שומרי הגלקסיה", גם כאן קוגלר נותן לנו טעימה מהטעם שלו ומצליח ליצור שונה לגמרי מהסרטים של מארוול ובכללי מסגנון הסרטים של "הסופר גיבורים".

קוגלר גם מצליח להוציא את הטוב ביותר מהשחקנים שלו בסרט כאשר צ'דוויק בוזמן נותן הופעה מהפנטת וכך כל הסובבים אותו החל מאחותו סורי השחקנית לטישה רייט, דנאי גורירה המשחקת את אוקויה מנהיגת הדורה מילאג'ה המגנים הקרובים של כס המלך (בדומה לחיילות שהקיפו את XX).

מי שגונב את ההופעה בסרט הוא השחקן מייקל בי. ג'ורדן המשחק את אריק קילמונגר, בלי לגלות יותר מדי על הדמות אפשר לומר שמייקל מכניס את כל הלב שלו לתפקיד ומצליח לגנוב את ההופעה מכל צוות השחקנים.

טצ'אלה בחליפת הפנתר השחור

טצ'אלה בחליפת הפנתר השחור

נבל בלתי נשכח

דמותו של אריק היא גם הדמות המורכבת ביותר בסיפור עצמו, בלי לעשות יותר מדי ספוילרים לעלילה המניע של הדמות כנבל היא מובנת לגמרי ואפילו קשה לא להזדהות איתה, מהנבלים של השנים האחרונות בקומיקס אפשר לומר שהיא הכי קרובה ברמה מסוימת למגניטו מול פרופסור אקסיוור. כמובן שגם מגניטו בלי השחקנים מייקל פסבנדר או איאן מק'קלן לא היה דמות כזו בלתי נשכחת וככה גם אפשר לומר על מייקל ביי.

הפתעה של הסרט היא גם השחקן אנדי סירקיס המשחק את יליסויס קלאו, זו הופעה השנייה של אנדי בתפקיד של הדמות ונראה שמאז הסרט הקודם הדמות קיבלה הרבה יותר אישיות הפעם וכך גם היא הפכה להיות בלתי נשכחת.

אנדי ידוע בעיקר מתפקדים מאוחרי הקלעים כאשר הוא לובש חליפת שדרכה דמות ממוחשבת כמה לחיים, הוא היה גלום ב"שר הטבעות" וסיזאר בחידוש של "כוכב הקופים".

דנאי גורירה - אוקויה, מנהיגת הדורה מילאג

דנאי גורירה – אוקויה, מנהיגת הדורה מילאג

תרבות וויזיאולית

הסרט ברמה הויזיאולית הוא מהפנט, יש כאן עבודה לפרטים הקטנים ביותר החל מהלבוש, לעיצוב של העיר עצמה ושילוב התרבות האפריקאית לתוך המדינה המודרנית של וואקנדה הופך את הסרט להרבה עשיר ולחוויה מהנה יותר.

גם בבחירה של הלוקיישין של היכן העלילה מתרחשת אנחנו לא נוגעים בקושי במדינת ארצות הברית היכן שרוב העלילה של הסרטים של מארוול התרחשה עד היום. אין ספק שהבחירה לרכז את הסרט בוואקנדה עם נגיעות בצפון קוראיה ולונדון מחזקת יותר את הנושא שעומד מאוחרי הסרט.

אין ספק שהבמאי\ כותב הוא המנוע שמחזיק את הסרט עצמו והבחירה של מארוול לתת לו את המשוכות של סרט שהיה יכולת להיות הכי גנרי ויבש ולא להתעסק בכלל בנושא של גזענות\ עבדות וצבע עור שהוא היום יותר מתמיד נושא רגיש בעולם ודגש בארצות הברית.

חוויה מרתקת אך העלילה צפויה והאפקטים פגומים

אין ספק שהחוויה של הסרט מרתקת בהחלט, המוזיקה שמלווה רוב הסצנות המרכזיות מצליחה להשתלב בצורה מעולה עם הסיפור אך כאשר בוחן את העלילה של הסרט בסופו אנחנו עדיין נתקלים בבעיה של סיפור שהוא די צפוי מראש בעלילה שלו אבל למזלו משחק נכון ודיאלוגים טובים מצליחים להשכיח את זה בזמן הצפייה.
בעיה נוספת שיש לסרט היא האפקטים והעריכה, ישנם מספר קטעים שהבחירה לצלם אותם באולפן משפיע רבות על החוויה של אותה סצנה והאפקטים עצמם סובלים הרבה ומרגישים יותר ברמה של משחק מחשב מאשר סרט בתקציב של 150 מיליון דולר.

עוד נקודה בעייתית לא רק לסרט הזה ובכללי להרבה סרטים בשנים האחרונות היא הבחירה לערוך כל סצנת אקשן לעריכה מהירה שמשנה לרוב את זווית הצפייה של המצלמה, הסיבה האמתית היא הרצון לתת לשחקנים להפסקה בין כל מכה וקפיצה בסצנת האקשן אך פוגם באיכות של האקשן, מארוול צריכים לקחת שיעור מהבמאי של "ג'ון וויק" וללמוד יותר על איך לביים סצנות אקשן ארוכות שאין בהם עריכה רבה של זוויות מצלמה.

לסיכום

"הפנתר השחור" הוא אחד הסרט היותר הנועזים של מארוול בכך שהם לא פוחדים להציב את הגיבורים שלהם מול נושאים אמתיים כמו גזענות, עבדות והיחס של העולם למיעוטים בכללי ונקודתית לאפריקה. הבחירה של קוגלר כבמאי מהצליחה לתת כבוד לתרבות האפריקאית. אירק הוא בהחלט הנבל הטוב ביותר של מארוול אחרי לוקי. בעיות של מעטות של שחקני משנה, עלילה קצת צפויה עדיין לא פוגמים מהסרט להיות כניסה מעולה ל2018 למארוול.

תגובות

תגובות