ביקורות סרטים

"אמא!" – ביקורת לסרט

חדר הבחירה במסווה של סרט

"אמא!", אי אפשר להתחיל לכתוב על הסרט הזה בלי לומר שזה אחד הסרטים המטורפים ביותר שיש כרגע בקולנוע, הסרט של דארן ארונופסקי העומד מאחורי סרטים כמו  ("רקוויאם לחלום", "המתאבק","ברבור שחור"), היא חוויה שונה מכל מה שאתם רגילים לראות וזה לא דבר רע אך גם לא מתאים לכל אחד.
בצפיה בטריילר את יכולים לחשוב שאתם צופים בסרט מסוג אחר ויש משהו מאד מטעה בכוונה שלו להציג לנו סרט הנראה כמו סרט אימה, הסרט הוא לא סרט אימה אבל הוא גם לא לא סרט אימה.
אם צריך לחשוב על הדרך הטובה ביותר לתאר את הסרט "אמא!" אז הסרט הוא מקביל לחדר בריחה רק בקולנוע, סרט תעלומה כאשר הצופה הוא הבלש המנסה להבין את המשורר. חברים המשורר מקשה על הצופה והוא עוטף את הסרט במטפורות, כרוכות באלגוריות, מטובלות בעוד סמלים.

רק רוצה שקט

הסרט "אמא!", מספר על זוג המתגורר בבית רחוק מכל אדם, השחקן המוכשר חאוויר ברדם משחק את דמותו של גבר הנודע בשם הוא, אמא היא השחקנית שמצליחה לזגזג בין סרטי הקיץ הקופתיים לבין סרטי מופת ג'ניפר לורנס ("משחקי הרעב", "אקס-מן: ההתחלה"). חיי הזוג שלווים כאשר הוא כותב שירה ואמא משפצת את בית החלומות שלהם.
השלווה מופרת כאשר גבר מופיע בפתח ביתם מבקש לינה לילה, השחקן אד האריס. דמותו של חוויאר מסכימה אך האמא לא מבינה למה לאפשר לאדם זר להיכנס לבית שלהם ואחרי לילה שהוא נשאר שם גם אשתו (השחקנית משיל פיפר) מגיעה וכך לאט לאט הבית של בני הזוג מתחיל להתמלא באנשים זרים. האמא רק רוצה שכולם ילכו ועל הכל יש לה חדר בבית שיש לו חור ברצפה מדמם.
מי שקרא את הפסקה האחרונה יכול לומר לעצמו עד לכאן הכל נשמע טוב ויפה ואפילו עלילה סבירה אך חברים, אל תטעו הסרט "אמא!" הוא הרבה מעלילה פשוטה ולכל דמות דבר בסרט הוא בעצם סוג של רמז למוחו של הבמאי  דארן ארונופסקי.
mother (1)

אז מה אנחנו מקבלים כאן ?

הדרך הכי טובה לתאר את הסרט הוא כחדר בריחה פשוט בקולנוע שאתה הצופה מנסה לפתור את התעלומה של העלילה, ככל שהסרט מתקדם כך הסיפור גם מקבל תפניות יותר ויותר מוזרות, האנשים ממשיכים לזרום לבית ודמותה של ג'ניפר לורנס רק רוצה שיעזבו אותה בשקט.
ארונופסקי  לא מנסה להיות נחמד לצופים וכיצירת אומנות יש כאן משהו לא מתפשר, בשל וחזק ברמה של המשחק, תסריט ובימוי אך מאותה סיבה ארונופסקי יאבד את רוב הצופים שבאו לראות את הסרט, בהקרנה שזכינו לראות את הסרט לא הפסיקו להישמע מלמולים רבים אך חוסר ההבנה של העלילה ואפילו מספר צופים יצאו לקראת המערכה האחרונה של הסרט.
חוויאר ברדם וג'ניפר לורנס נותנים את ההופעה הטובה ביותר שלהם והם מרכז הסרט, לא תמצאו כאן הרבה זווית צילום רחבה, רוב הזמן המצלמה עוקבת מאוחרי הגב של הדמות, מאחורי הכתף שלה הוא מצלמת את הפנים של הדמות באותה סצנה בצורה מרכזית. הבחירה הזו היא הדרך ליצור חוויה קלאוסטרופובית לצופה ולגרום לו להרגיש חנוק לרוב כמו דמותה של ג'ניפר לורנס.
mother (1)

הקהל לא מאושר וגם המבקרים

הסרט עצמו קיבל כבר הקרנות עיתנואים מסביב לעולם ובהתחלה רוב המבקרים קטלו את הסרט, עד לפני כשבועיים הממוצע של הסרט עמד 42% באתר Rotten tommattos, שהוא ציון מאד נמוך לבמאי. רק לאחרונה הציון התחיל להתרומם ולכתיבת השורות הללו הוא עומד על 62%.
הסרט "אמא!", הוא סרט מוזר, מלא רבדים וכל דבר יש עשרות משמעויות יותר ממה שהתסריט מציג דרך הדיאלוגים והצגה של הסיפור. הוא סרט שלא מגיש לך על המגש את העלילה שלו ואפילו לא מנסה להקל עליך בלהבין אותו. יש כאן משהו חסר פשרות בבחירה של הצורה לספר את הסיפור שאי אפשר להתעלם ממנה.
 
המערכה האחרונה של הסרט היא גם כנראה הבעייתית ביותר בו, בגלל שכאן נפרמים כל החוקים של שיטת הסיפור הרגילה והבחירות של הבמאי שעומד גם מאוחרי התסריט היא לא מתפשרת וגם מתפוצצת ברמה של כמות הסמלים, אלגוריות ומסרים. אנחנו כבר לא יודעים הם הוא רוצה לדבר על זוגיות, פרסום, אמהות, היחס לכדור הארץ או התנ"ך.

הופעה מעולה ובימוי חזק

 
חוויאר ברדם וג'ינפר לורנס נותנים את ההופעה המרשימה ביותר שלהם מזה שנים, בסרט שהוא בכלל לא פשוט והתפקידים שלהם קוראים להם לחשוף את עצמם בכמה רמות יותר ממה שהם צריכים והם עושים עבודה מעולה. כך גם הסרט עצמו והמסר שהבמאי מנסה להעביר לנו הצופים דרכו.
השאלה הנכונה היא האם הPay Off הרגע שבסוף כל החלקים של הפאזל נופלים במקום הנכון יגרמו לחלק מהצופים המבולבלים להרגיש שהם קיבלו את מה שמגיע להם? אני מאמין שהרבה מאד אנשים יצאו מבולבלים, כועסים אך הסרט לא יעזוב אותם מהרגע שיצאו מהקולנוע ולעוד הרבה זמן כאשר הסרט יחזור שוב ושוב למחשבות בהבנה של עוד רבדים מהסיפור.

לסיכום

"אמא!" הוא לא סרט טוב הוא סרט מעולה, שמאתגר את הצופה ומכריח אותו לחשוב ולנתח את הסיפור עם שילוב של במאי מוכשר דארן ארנופסקי, משחק מעולה של חוויאר ברדם וג'נפרס לורנס שמחזיקה את הסרט על הכתפיים שלה אי אפשר להתעלם מיצירה קולנועית גבוה כזו. צופי הקולנוע שבאים לראות סרט אימה רגיל או סרט פופקורן יתאכזבו עד מאד לגלות שיש כאן סרט אחר וזה דווקא דבר טוב.
 

תפריט נגישות