אימה ללא אימה

בעידן שליצנים מסתובבים ברחובות נראה שסרטי האימה תופסים מקום גדול יותר בתודעה הישראלית והתפיסה היא שהמרכיב העיקרי בסרטי אימה, לכן מוזר שהאימה בסרט "מז"ל טוב" המשווק כסרט אימה לא קיימת אך החוסר שלא לא גורע מהסרט.

ראינו את הסרט הזה שוב.. ושוב .. ושוב

הסרט "מז"ל טוב", מספר על נערה בשם טרי גלבמן סטודנטית שמתעוררת בחדר במעונות לא מוכר ביום הולדתה, לדאבונה של טרי עד סוף היום היא עומדת להירצח וכאשר הרצח יתרחש היא תתעורר שוב באותו חדר ביום הולדת שלה וכך הגלגל יחזור.

הרעיון של אותו יום החוזר על עצמו שוב ושוב לא חדש בקולנוע הסרט "לקום אתמול בבוקר" עם השחקן בלי מארי מציג את אותה עלילה פחות הרצח והאימה, בסרט משנת 1984 אנחנו פוגשים את הדמות של כתב חדשות אגוצנטרי בשם פיל קונורס אשר חוזר שוב ושוב על אותו יום. פיל מתוך עשרות הפעמים שהוא חוזר על אותו יום הוא למד על האנשים מסביבו ונפתח לעלום שהוא נמצא בו.
רק לאחרונה נטפליקס שחררו את הסרט הקומדיה "Naked" המספר על בחור המפחד ממחויביות ומגלה ביום החתונה שלו שהוא עומד לפספס את החתונה ולא משנה מה הוא עושה הוא חוזר על אותו יום שוב ושוב.

פרצוף האימה החדש
פרצוף האימה החדש

אז מה חדש?

אז כפי שהבנו הרעיון נעשה בקולנוע, בטלוויזיה, בקומיקס ובעוד מדיות אחרות אז במה שונה הסרט "מז"ל טוב", מסרטים אחרים? ובכן אומנם על פניו הסרט לא נראה שונה בהרבה יש לנו את אותו מנגנון של היום שחוזר על עצמו שוב ושוב אך מה שכן מצליח ליחיד את הסרט הוא בראש ובראשונה השחקנית ג'סיקה רות' בדמות הסטודנטית טרי גלבמן.
בדומה לדמות של ביל מארי מהסרט "לקום אתמול בבוקר", היא אגוצנטריטית אשר דואגת בעיקר לעצמה ונמצאת בעיקר בדרך הרסנית לעצמה ולסובבים אותה והלולאה האניספוית שהיא נקלעה אליה מחייבת אותה ללמוד על הסובבים אותה.
השחקנית ג'סיקה רות' מצליחה להפיח חיים בדמות של טרי ולהחזיק את הסרט על הכתפיים שלה מכוון שיותר משמונה אחוז של הסרט עומד על הכתפיים שלה ומכיל אותה, רות' מצליחה להפגין יכולות קומיות יוצאות דופן ובכך לגרום לנו הצופים להשתחרר מכל מחשבה על היגיון בסרט ופשוט להינות מהנסיעה.

ג'סיקה רות' מצליחה להפיח חיים בדמות של טרי
ג'סיקה רות' מצליחה להפיח חיים בדמות של טרי

אז מה יש במקום אימה

התחלנו לציין שהסרט עצמו הוא לא באמת אימה והמשכנו בכך שנתנו נקודת חוזק למשחק הקומי של השחקנית אז חדי האבחנה הבינו במהרה שהסרט "מז"ל טוב" לא מסתמך בעיקר ואפילו מעט אל אלמנטים של האימה ויותר על הקומדיה בסרט עצמו. כל בוקר שטרי מתעוררת ומבינה שהיא חזרה לאותו יום היא פוצחת בבחירות קומיות והכנה לתוקף הלא ידוע.
למרות חוסר האימה בסרט חייבים לתת נקודת זכות למסכה החדשה שמסתובבת ומטילה אימה על הסובבים אנשים.

הכותב עם יכולת האקס

מי שעומד מאחורי התסריט הוא לא אחר מכותב הקומיקס סקוט לבוטבל העומד מאחורי עשרות כותרים וקומיקס של "האקס-מן", זה לא הניסיון הראשון לו לכתוב למסך הגדול או הקטן אך בהחלט הצלחה בשילוב של אלמנטי אימה וקומדיה ביחד ליצור סרט שפשוט נועד לשבת לאכול פופקורן וליהנות.

הבמאי שלמד מהצופים איך לעשות את הסרט הזה

הבמאי מאחורי הסרט הוא כריסטופר לנדון שמחזיר סרט אחד מסדרת סרטי "העל טבעי" וסרט אחד שהוא בערך באותו תחום כמו הסרט הנוכחי "שבט הזומבים" או באנגלית "Scouts Guide to the Zombie Apocalypse". מבחינת היכולות של לנדון הוא מציג שיפור משמעותי ביכולת לשלב הומר עם אימה מהסרט המוצלח "שבט הזומבים" אך במקרה הפעם נראה שהוא יכל לתת יותר דגש על האימה בסרט "מז"ל טוב" היא כמעט לא קיימת או לרוב משמשת רק כזרז ליום הבא.

יותר קומדיה מאימה
יותר קומדיה מאימה

נקודות לשיפור

עם כל השבחים יש צורך לציין בעיה אחת מצדו של הכותב והיא המערכה האחרונה של הסרט ובלי יותר מדי ספוילרים אפשר לומר שהיה אפשר לכתוב אותה יותר טוב.
שחקני המשנה בסיפור לרוב מפגינים משחקי בינוני עד לא קיים ולמזלו של הסרט הוא לא מסתמך על הדמויות הללו כך שההשפעה השלילית שלהם בקושי קיימת.

לסיכום

"מז"ל טוב", הוא קומדיה שחורה בדגש יותר על הקומדיה מאשר האימה, תסריט שנון הלקוח רעיון שכבר נעשה עשרות פעמים ומצליח לתת לו טוויסט הופך את הסרט לאחד הסרטים היותר קלילים, מבדרים ופשוט מלאים כייף שלא כדאי לפספס ועדיף בקולנוע עם צופים אחרים.